Selecteer een pagina

Er wordt vaak gezegd dat mensen tegenwoordig ongezond eten. Maar hoe ongezond dan precies?

Onze eetgewoonten
Beginnen we chronologisch, dan nemen we eerst onze kids onder de loep. Zij blijken een enorm grote invloed te hebben op de pot en zijn inhoud. Meer dan 14% van de kinderen heeft inbreng in wat er op tafel komt en bijna 3% mag volledig zelf kiezen. Gevolg daarvan is dat zij steeds minder voedzaam eten omdat ze vooral zoet en vet willen, waardoor kinderobesitas almaar dichterbij komt.

Jongeren staan erg dubbelzinnig tegenover eten: ze besteden het minst aandacht aan gezonde voeding, maar zijn wel het meest bezorgd over hun gezondheid.

Uit het eetpatroon van de volwassenen valt af te leiden dat zij steeds vaker snacken. Een tussendoortje lijkt het gewonnen te hebben van de volwaardige maaltijd. 75% van de mensen trekt dagelijks minder dan 60 minuten uit om hun maaltijden te bereiden. Een schokkend aantal weet niet eens hoe lang je aardappelen moet koken alvorens ze gaar zijn.

Snacks staan bovenaan dus, ook in het restaurant. Onze voorkeur gaat steeds meer uit naar plaatsen waar tapas geserveerd worden.

Wat de kwaliteit van onze lievelingsvoedingsmiddelen betreft, valt er ook iets te melden. We kiezen meer en meer voor suikervrij, biologisch en vers. Althans, tijdens de week, want in het weekend lijkt niemand er nog om te geven en eten en drinken we alles waar we zin in hebben.

En met de senioren onder ons? Zij werken de snellehap-eetcultuur collectief tegen. Het liefst slaan ze het ontbijt over om iets langer te kunnen slapen, waarna ze een uitgebreide brunch nemen. Daar trekken ze ook ruim de tijd voor uit.

Tips ter preventie van enkele slechte eetgewoonten:

  • Onthou je van zeer grote maaltijden en grote drinkpartijen. Eet liever iets vaker, maar iets minder per keer.
  • Eet minder vet. Let wel: er zijn niet alleen zichtbare maar ook onzichtbare vetten zoals in vlees en zuivelproducten.
  • Vermijd luchthoudende spijzen zoals spa rood, priklimonade, soufflé of slagroom
  • Eet en drink langzaam. Door rustig te eten voel je eerder dat je verzadigd bent.
  • Probeer af te vallen met behulp van een dieet als je te zwaar bent
  • Rook niet en beperk koffie, alcohol, chocolade en snoepgoed in het algemeen
  • Als je geneesmiddelen neemt, vraag dan raad aan dokter of apotheker over of ze een effect kunnen hebben op de spijsvertering en wanneer je ze het beste kunt innemen.

Bron: vetvrij.com

Leef gezond, bereik en behoud je ideale gewicht en geniet!