Kinderen die online spelletjes spelen waarin reclame voor voedsel voorkomt eten kort daarna 55 procent meer snoep dan kinderen die een online game spelen waarin speelgoedreclame zit verwerkt.
Dat blijkt uit onderzoek van gedragswetenschapper Frans Folkvord van de Radboud Universiteit.
Voor het onderzoek testte de gedragswetenschapper de effecten van verstopte online voedselreclame op het eetgedrag van meer dan duizend kinderen.
Twee derde van de kinderen in de basisschoolleeftijd spelen minimaal één keer per week een spelletje op het internet dat gemaakt is om een merk onder de aandacht te brengen. Meestal gaan die reclames over snacks en snoep. Slechts 6 procent van de kinderen heeft in de gaten dat de spelletjes reclame zijn.
“Anders dan op de televisie, waar je duidelijk afgebakende reclameblokken hebt zodat je je kunt wapenen tegen de verleiding, is reclame op internet vermengd met andere dingen. Op websites van voedselfabrikanten staan spelletjes waarbij kinderen bovendien de optie krijgen om spelletjes aan vriendjes door te sturen.” Zelfs als er duidelijk merknamen of logo’s in beeld komen, herkennen kinderen de spelletjes niet als reclame.
Snoep of fruit
Overigens maakt het niet uit of de spelletjes over snoep gaan of over fruit: als er een spelletje over eten was gespeeld, werd er daarna meer gesnoept. Kinderen aten in vijf minuten pauze na het spelen van de eetgames 72 kcal meer dan kinderen in de controlegroep.
Folkvord vindt dat er een serieuze discussie gevoerd moet worden om voedselreclames voor kinderen te verbieden.
Bron: Gezondheidsnet.nl