Selecteer een pagina

Moeders en televisie hebben een belangrijke invloed op het lichaamsbeeld en het eetgedrag van kinderen. Dat blijkt uit onderzoek van psycholoog Doeschka Anschutz van de Raboud Universiteit Nijmegen.

Anschutz deed onderzoek naar het slankheidsideaal bij meisjes en jonge vrouwen en keek naar de invloed van voedselreclames op hun eetgedrag.

Kinderen van moeders die veel bezig zijn met hun gewicht, zijn geneigd dat lijngedrag over te nemen. Wanneer moeders hun kinderen actief aanmoedigen om meer op hun gewicht te letten, bijvoorbeeld door minder te snoepen, dan gaan de kinderen niet alleen meer lijnen, maar worden ze ook ontevredener over hun lichaam.

Volgens Anschutz komt dat waarschijnlijk doordat de moeder als rolmodel functioneert en het kind het idee geeft dat hij of zij dunner moet zijn dan het is. Dat geldt zowel voor jongens als voor meisjes, maar sterker voor oudere kinderen (negen tot tien jaar) dan voor jongere (zeven tot acht jaar).

Snacken
Ook onderzocht ze of jonge kinderen van acht tot twaalf jaar tijdens het zien van voedselreclames meer gingen snacken. Anschutz ontdekte dat jongens gevoeliger zijn voor snoep- en snackreclames dan meisjes.

“Jongens zijn impulsiever dan meisjes, hebben minder zelfcontrole. Meisjes zijn vaak op heel jonge leeftijd al met lijnen bezig en weten dat het niet goed is om snacks te eten als je niet dik wilt worden. Reclames zijn ook vaak gericht op jongens: mannelijke acteurs, mannenstem als voice over.”, aldus Anschutz.

De onderzoekster adviseert om jongens niet te veel reclame te laten kijken en om ze geen snacks te laten eten voor de televisie. Bij volwassenen zag Anschutz het omgekeerde: vrouwen snackten meer na het zien van voedselreclames, terwijl mannen meer aten wanneer zij de neutrale reclames zagen.

Tv-programma’s
Televisieprogramma’s zijn volgens Anschutz een andere belangrijke beïnvloeder als het gaat om uiterlijk en gewicht. Hoe groot die invloed is, hangt af van de doelgroep van het programma en de nadruk die programmamakers leggen op slank zijn.

Neutrale programma’s hadden geen invloed op het kinderslankheidsideaal, maar programma’s die expliciet slanke volwassenen of tekenfilmfiguren tonen, wel. Kinderen die al meer met dun zijn of dun worden bezig waren, werden makkelijker beïnvloed dan kinderen voor wie dat niet belangrijk was.

Bron: Nu.nl