Selecteer een pagina

Houd je vochtgehalte op peil

Bij veel diëten en zo ook bij de HCG Oral kuur wordt aangegeven dat voldoende water drinken van belang is. In totaal heb je elke dag 1,5 tot 2 liter vocht nodig. Maar veel mensen hebben hier moeite mee. Daarom een aantal tips om voldoende te drinken.

De 1,5 tot 2 liter vocht die je per dag nodig hebt, kan bestaan uit verschillende soorten vocht: thee, water, light dranken en ook koffie.

Niet te veel koffie
Van koffie kan je beter niet meer dan vijf kopjes per dag drinken in verband met de cafeïne die erin zit. Het is een fabeltje dat koffie vocht onttrekt aan je lichaam. Wel moet je na het drinken van koffie met cafeïne wat sneller naar de wc, maar je plast niet meer dan normaal. Ook al lijkt dit af en toe wel zo!
Veel mensen hebben moeite om elke dag voldoende vocht binnen te krijgen. Sommigen halen het drinken van 1 liter per dag al nauwelijks. Het gevolg? Hoofdpijn en sufheid.

Je weet dat je te weinig hebt gedronken als je urine erg geel is. Er zitten dan te veel afvalstoffen geconcentreerd in te weinig vocht. Vooral bij vrouwen die er gevoelig voor zijn, kan dit leiden tot een blaasontsteking.

Tips om meer te drinken
Zet een glas of een flesje water in de keuken (desnoods in de koelkast). Elke keer als je in de keuken komt, neem je een paar slokjes. Dit kan natuurlijk ook op je werk, bijvoorbeeld met een flesje water op je bureau, in de auto of op een ander strategisch punt.
Drink op vaste tijden een glas water extra. Je eet toch ook vaak op vaste tijden? Bijvoorbeeld een uur na je lunch. Een glas water even snel leegdrinken is zo gedaan.
Het klinkt misschien gek, maar van thee uit mokken drinken krijg je sneller meer vocht binnen. In een kopje zit ongeveer 125-150 ml. In een mok zit al snel 200-250 ml. De moeite waard toch?
Niet zo dol op water? Doe er eens een partje citroen of limoen in. Dit geeft een extra fris smaakje. Zeker als het warm is.
Neem een glas water bij je avondmaaltijd. Zo drink je meer en zit je sneller vol. Heel handig tijdens een dieet!
Drink niet teveel light dranken. Dit kan hongeriger maken.

Bron: gezondheidsnet.nl