Selecteer een pagina

Er is een nieuwe voedingsrichtlijn voor mensen met diabetes, opgesteld door de Nederlandse Diabetes Federatie. Het belangrijkste verschil met de adviezen van ‘vroeger’: het gaat minder om de hoeveelheden, maar meer om de kwaliteit van de voeding. En dan gaat het om de gehele voeding, en niet om afzonderlijke voedingsmiddelen of voedingsstoffen. De richtlijn geldt zowel voor mensen met diabetes type 1 als 2.

Vroeger kregen mensen met diabetes het advies om weinig vet te eten en een ruime hoeveelheid koolhydraten. Dit advies is nu losgelaten. Er is namelijk geen optimale verdeling, die is voor ieder persoon verschillend. Wat wél heel belangrijk is: de kwaliteit van de koolhydraten en de vetten.

Koolhydraten: volkoren, groenten, fruit en peulvruchten
‘Weg met de bewerkte producten!’, zegt de Nederlandse Diabetes Federatie (NDF). Als je koolhydraten eet, zorg dan dat ze hoog van kwaliteit zijn. Dat betekent dat die koolhydraten niet zorgen voor snelle pieken in de bloedsuikers en dat ze ook rijk zijn aan vezels, vitamines en mineralen. De beste koolhydraatrijke producten zijn volkoren graanproducten, peulvruchten, groenten en fruit. Bewerkte producten en geraffineerde koolhydraten worden afgeraden. Denk aan wit brood en pasta, suiker, zoet beleg, frisdranken en snacks.

Hoeveel koolhydraten kun je dan eten als je diabetes hebt? Dat is persoonlijk. Veel mensen met diabetes hebben er baat bij om de hoeveelheid koolhydraten te beperken, zeker als ze ook nog willen afvallen.

Vet: noten, olie, zuivel en vis
Mager eten als je diabetes hebt? Dat is verleden tijd. De totale hoeveelheid vet hoeft niet meer per se beperkt te worden. Wat vooral telt, is de kwaliteit van de vetten. Onverzadigde vetten hebben de voorkeur, zoals in vette vis, noten en plantaardige olie. Grappig genoeg vindt de NDF de verzadigde vetten in zuivel niet zo’n probleem: volle yoghurt of kaas kan dus best. Onderzoek laat namelijk zien dat zuivel kan beschermen tegen het ontstaan van diabetes type 2.

Mediterraan dieet
De NDF vindt het mediterrane voedingspatroon een prachtig voorbeeld van een gezonde diabetesvoeding. In de mediterrane landen wordt veel groenten en fruit gegeten, veel vis, noten en een beperkte hoeveelheid vlees en zuivel. Het belangrijkste is misschien nog wel dat de mediterrane voeding zo ‘puur’ is. Van oudsher worden er weinig bewerkte producten zoals snacks, pakjes en zakjes, snoep en snacks gebruikt.

Ook als je (nog) geen diabetes hebt
Heb je geen diabetes maar komt het wel voor in de familie? Of heb je last van overgewicht, met name rond je buik? Dan zijn de voedingsadviezen van de NDF ook heel geschikt voor jou. Deze kunnen namelijk ook het risico beperken op het ontstaan van diabetes type 2.

Kun je wel wat steun gebruiken om jouw ideale gewicht te bereiken en te behouden?
Kies dan voor de HCG Afslankkuur die het beste bij jou past >>

Bron: Gezondheidsnet.nl