Selecteer een pagina

Het klinkt heel aantrekkelijk: producten die zorgen dat je vocht afdrijft. Maar bestaan ze echt?

De vochtbalans in ons lichaam is een ingenieus systeem dat zeer nauw wordt geregeld door het lichaam. Dat is ook nodig, want vocht is echt een basisbehoefte van ons lichaam, voor elke cel, van top tot teen. Toch kan het wel eens voorkomen dat je meer vocht vasthoudt dan je wilt, bijvoorbeeld vlak voor de menstruatie of als je heel zout hebt gegeten. Van sommige voedingsmiddelen wordt gezegd dat ze vochtafdrijvend werken.

Citroensap
De dag beginnen met een glas water met daarin citroensap. Sommige mensen zweren erbij. Dat het citroensap vochtafdrijvend werkt, is echter zeer de vraag. Het is waarschijnlijk juist het water dat voor het ‘ik moet plassen’ effect zorgt. Want hoe gek het misschien ook klinkt: als je vocht vasthoudt is het slim om veel water te drinken. Dat stimuleert de nieren om het overtollig vocht uit te scheiden. Dit geldt natuurlijk wel (zoals alles in dit artikel) alleen voor mensen die gezond zijn en niets aan de nieren hebben.

Koffie en thee
Het is wetenschappelijk bewezen dat koffie een vochtafdrijvend effect heeft. Kort na het drinken van een kop koffie gaat het lichaam vocht uitscheiden. Maar let wel: dit is een kortdurend effect. Het is niet zo dat je van koffie drinken uitdroogt, dus meer vocht verliest dan je inneemt. Koffie bestaat voor meer dan 95 procent uit water en telt dus gewoon mee voor je dagelijkse vochtinname. Ditzelfde geldt voor thee.

Asperges en andere groenten
Niet zo gek dat mensen denken dat asperges vochtafdrijvend werken. De meeste mensen ruiken het immers meteen aan hun urine dat ze asperges hebben gegeten. Het eten van asperges kan, ondanks de aanwezigheid van de stof asparagine, niet kan wedijveren met plastabletten (diuretica), bijvoorbeeld voor mensen met een hoge bloeddruk. Overigens wordt van veel groentesoorten gezegd dat ze vochtafdrijvend werken, zoals bleekselderij, andijvie, artisjok, komkommer en wortels. Er zit een kern van waarheid in: groenten zijn belangrijk voor de vochtbalans. Ten eerste omdat ze veel kalium bevatten, een mineraal dat betrokken is bij de bloeddruk en de vochthuishouding. Bovendien bevatten groenten van nature veel water en zo dragen ze ook bij aan je vochtbalans.

Peterselie
Van peterselie wordt gezegd dat het vochtafdrijvend werkt en ook hiervoor geldt weer dat dit niet bewezen is. Groot voordeel van peterselie is wel dat het zo’n goede smaakmaker is. Wie veel peterselie en andere verse kruiden gebruikt, heeft minder zout nodig. En van zout is wél bewezen dat het ervoor zorgt dat het lichaam meer vocht vasthoudt!

Wat helpt echt
Als je vocht vasthoudt, dan helpt het niet om vochtafdrijvende producten te kiezen. Wat wél echt helpt is veel drinken (water, koffie, thee), voorzichtig zijn met zout en veel groenten eten. Daarmee verbeter je je vochtbalans op een natuurlijke en gezonde manier.

Bron: Gezondheidsnet.nl