Selecteer een pagina

Smoothies, drinkfruit en drinkontbijt zijn erg populair. En dus hoeven we steeds minder te kauwen. Maar kauwen is juist erg belangrijk! Als we minder kauwen, zou dat wel eens onverwachte gevolgen kunnen hebben voor ons lichaam.

De spijsvertering begint namelijk al met het kauwen, een proces waarbij er onder andere enzymen vrijkomen. Het zetmeel in brood bijvoorbeeld verandert hierdoor al drastisch van structuur.

Smaak en structuur
Bovendien wordt het voedsel in deze fase geanalyseerd en worden de kenmerken ervan, zoals smaak en structuur, doorgeseind naar onze hersenen. Die gaan vervolgens ons spijsverteringsstelsel in paraatheid brengen.

Reden genoeg dus om onze kaken aan het werk te zetten. Door goed te kauwen, kun je zelfs aandoeningen als het Prikkelbare Darm Syndroom (PDS), kolieken en een opgeblazen gevoel voorkomen of verminderen. Let op! Loos kauwen – bijvoorbeeld kauwen op kauwgom – heeft dit effect niet.

Verzadiging
Een andere reden waarom kauwen belangrijk is, heeft te maken met het verzadigingsgevoel. Door niet of te snel te kauwen, krijgen onze hersenen geen tijd om histamine aan te maken, een verzadigingshormoon dat 15 tot 20 minuten na de eerste hap vrijkomt. Zo eten we meer dan we eigenlijk nodig hebben.

Verslapte kauwspieren en tandsteen
Ook voor onze kaken is kauwen erg belangrijk. Tandartsen waarschuwen ervoor dat verslapping van de kauwspieren ook de kaken zelf verzwakt en het gebit kwetsbaar maakt.

Daar komt nog bij dat zacht eten makkelijker aan het glazuur blijft plakken en dus het risico op tandsteen en gaatjes vergroot. Slecht kauwen tast ook de aanmaak van speeksel aan, terwijl speeksel juist helpt om de mond te reinigen.

Bron: gezondheidsnet