Selecteer een pagina

Borstkanker staat op nummer twee in de lijst van meest voorkomende kankersoorten. Ieder jaar krijgen zo’n 14.000 vrouwen de diagnose borstkanker. Onderzoek van het Wereld Kanker Onderzoek Fonds toont aan dat we het risico op borstkanker significant kunnen verlagen door gezond te eten en te leven. Voeding speelt hierbij een belangrijke rol. De natuur biedt ons vele producten met krachtige kankerwerende eigenschappen zonder schadelijke bijwerkingen.

Risico op kanker
Uit wetenschappelijke rapporten blijkt dat het eten van rood en bewerkt vlees het risico op kanker verhoogt. Alcohol, roken, consumptie van snelle suikers en slechte vetten doen hetzelfde. Dit komt voornamelijk doordat in al deze producten stofjes zitten die de cellen aanvallen en doen veranderen. Sommige van die stofjes beschadigen het DNA in onze cellen waardoor ze in kankercellen kunnen veranderen. Gelukkig zijn er ook veel stofjes die het tegeovergestelde doen en ons juist beschermen tegen deze boosdoeners. Deze beschermers zijn de zogenaamde fytochemische stoffen. Deze houden de cellen niet alleen gezond maar weren tegelijkertijd de ziekmakende indringers.

Top tien kankerwerende voedingsmiddelen
Onderstaand een tiental producten waarvan wetenschappelijk bewezen is dat ze zowel preventief als ook genezend kunnen werken in de strijd tegen kanker. Probeer iedere dag iets uit al deze groepen te eten. Kies voor de verse varianten en het liefst, waar kan, zoveel mogelijk biologisch om optimaal gebruik te maken van al het goeds dat de natuur ons te bieden heeft.

1. Fruit
Frambozen, aardbeien, cranberry’s (vosbessen) en blauwe bessen. Deze vruchten vormen een belangrijke bron van kankerremmende ‘polyfenolen’: ellaginezuur, anthocyanidinen en proanthocyanidinen. Cranberry’s kunnen beter in de gedroogde vorm worden gegeten.

2. Citrusvruchten
Sinaasappel, grapefruit, citroen en mandarijn. Citrusvruchten spelen een essentiële rol bij kankerpreventie, vanwege hun vermogen om niet alleen rechtstreeks in te werken op de kankercellen, maar ook de kankerremmende werking van andere fytochemische stoffen in de voeding te versterken.

3. Koolsoorten
Spruitjes, boerenkool, witte kool, rode kool, savooie kool, broccoli, bloemkool, paksoi, Chinese kool. Het kankerwerend effect van deze koolsoorten komt door de hoge concentraties aan ‘glucosinolaten’. Deze stof werkt indirect preventief omdat zij andere stoffen met sterke kankerwerende eigenschappen vrijmaken. Daarvoor is het wel noodzakelijk om de groenten te stomen of kort te koken en goed te kauwen! Langdurig koken vernietigt de ‘glucosinolaten’.

4. De Alliumfamilie
Prei, ui, knoflook en bieslook. Ze beschermen tegen de schade die kankerverwekkende stoffen aanrichten en hinderen kankercellen in hun groei. De kankerremmende stoffen komen vrij bij het pletten van de groenten. Vers geplette of uitgeknepen knoflook is verreweg de beste bron en verdient de voorkeur boven supplementen.

5. Tomaat
Lycopeen, het stofje dat tomaten hun rode kleur geeft, is het belangrijkste bestanddeel dat zorgt voor de kankerremmende werking van deze vrucht. Deze wordt pas optimaal na verwarming van de tomaten in combinatie met een beetje vet zoals bijvoorbeeld saus gemaakt van verse tomaten en olijfolie.

6. Kurkuma
Kurkuma of geelwortel is familie van de gemberplant en bevat curcumine. Curcumine werkt kankerremmend. Het is veelal bij Turkse winkels verkrijgbaar als een helder okergeel kleurig poeder waarmee je voorzichtig om moet springen vanwege de krachtige kleurstof. De werking van curcumine wordt versterkt door zwarte peper. Elke dag een theelepel kurkuma door de soep, smoothie of rijst is een snelle en makkelijke manier om zoveel mogelijk kurkuma te eten.

7. Omega 3 vetzuren
Vette vis zoals sardines, makreel, haring en zalm. Maar ook biologische verse walnoten en walnotenolie, lijnzaad en lijnzaadolie en chiazaad. De olieën koudgeperst en in donkere fles. Gezonde vetten hebben vanwege hun anti-inflammatoire eigenschappen een positieve invloed op veel lichaamsprocessen zoals hart- en vaataandoeningen, huidproblemen, hormonale disbalans en immuunaandoeningen. Onderzoeker Barbara van der Meij (VUMC) ontdekte dat omega-3-vetzuren uit visolie een positief effect hebben op het gewicht, spiermassa en kwaliteit van leven bij patiënten met longkanker.

8. Soja
Miso, tempeh en tofu (biologisch). De kankerremmende stoffen in soja, de isoflavonen, hebben een chemische structuur die lijkt op die van de geslachtshormonen en verkleinen daardoor de kans op ontwikkeling van hormoongerelateerde kanker. In het bijzonder de isoflavoon ‘genisteïne’ heeft het vermogen de reactie van de hormonen af te zwakken, zodat hun stimulerende werking op de celgroei van de betrokken weefsels teniet wordt gedaan. De kankerremmende effecten van soja zitten vooral in producten gemaakt van gefermenteerde sojabonen.

9. Groene thee
Groene thee bevat diverse catechinen (flavonolen), waaronder EGCG, ‘epigallocathechinegallaat’, de stof met de grootste kankerremmende eigenschappen. Groene thee soorten uit Japan bevatten de hoogste gehalten aan EGCG. Om zo veel mogelijk baat te hebben van de kankerwerende stoffen dien je verse thee van losse bladeren te maken. Laat acht tot tien minuten trekken, zodat de stoffen goed aan het theewater worden afgestaan. Drink drie kopjes vers gezette thee, verspreid over de dag.

10. Druiven
Resveratrol en quercitine zijn stofjes met krachtige stimulatoren van specifieke eiwitten (sirtuïnes) die de levensduur van de cellen kunnen verlengen. Gezonde sterke cellen zijn beter beschermd tegen vrije radicalen die de cellen beschadigen.

Bron: Eten tegen kanker – Dr. Richard Beliveau en Dr. Denis Gingras & Telegraaf.nl/vrouw