Selecteer een pagina

Een gezond BMI geeft duidelijk minder kans op kanker

Wie gezond leeft, heeft minder kans op kanker. Een gezonde leefstijl houdt in: gezond eten, genoeg bewegen, een gezond gewicht, niet roken, verstandig zonnen en geen alcohol. Onderzoek wijst uit dat we met deze leefregels 35 tot 50 % van de kanker zouden kunnen voorkomen.

Betekent gezond leven altijd ‘geen kanker’? Nee. Soms worden mensen die roken, dagelijks drinken of slecht eten toch oud zonder kanker. Verder kan kanker ook ontstaan door oorzaken waar je niks aan kunt doen zoals bijvoorbeeld erfelijke aanleg. Toch blijft gezond leven een uitstekende manier om je kans op kanker te verkleinen.

Gezond gewicht en kanker
Het is bewezen dat overgewicht meer risico geeft op kanker, maar nog niet precies verklaard. Wetenschappers denken dat te veel vetweefsel het lichaam stimuleert om meer hormonen aan te maken. Bij te veel van bepaalde hormonen is er meer kans dat cellen afwijkingen krijgen, wat weer tot kanker kan leiden.
Je hebt een gezond gewicht als jouw Body Mass Index (BMI) onder 25 en boven 20 is. Zo’n gezonde BMI verkleint het risico op alvleesklierkanker, borstkanker, nierkanker, baarmoederkanker, slokdarmkanker en waarschijnlijk ook de kans op eierstok- en galblaaskanker.
Bereken hier je BMI

Je gewicht heeft te maken met hoeveel je beweegt, eet en drinkt. Eten en drinken leveren het lichaam energie. En door te bewegen raak je die energie weer kwijt.

Voldoende beweging en kanker
Voor minder kans op kanker is genoeg beweging erg belangrijk. Bewegen verlaagt je risico op dikkedarmkanker en borstkanker.

Dat voldoende bewegen je kans op kanker verkleint, heeft allerlei oorzaken.
Regelmatig bewegen zorgt voor gezonde hoeveelheden hormonen. Belangrijk, want te hoge hormoonspiegels geven meer risico op kanker.
Lichaamsbeweging versterkt bovendien het immuunsysteem (je natuurlijke afweer).
Bij genoeg bewegen voert je lichaam afvalstoffen sneller af via de dikke darm.
Bewegen helpt mee aan een gezond BMI, wat de kans op kanker ook verkleint.

Gezonde voeding en kanker
Je voeding kan de kans op kanker vergroten of juist verkleinen. Hoewel we niet altijd weten hoe voeding de kans op kanker beïnvloedt, weten we voor bepaalde voeding of voedingsstoffen wel dát het zo is.

Groenten en fruit bevatten belangrijke vitaminen en mineralen. Genoeg groenten en fruit eten maakt het risico kleiner op alvleesklierkanker, longkanker, maagkanker, keelkanker, mondkanker, slokdarmkanker.
Rood vlees verhoogt het risico op dikkedarmkanker. Rood vlees is: alle vlees en vleeswaren van rund, varken, lam of paard. Rauw of bewerkt.
Te veel zout (meer dan 6 gram per dag) eten is een risicofactor voor maagkanker. Het beschadigt namelijk de maagwand en zo kunnen infecties ontstaan. Infecties maken de maag gevoeliger voor kankerverwekkende stoffen.

Bron: kwf.nl