Selecteer een pagina

Probeer tijdens het zitten zo min mogelijk helemaal stil te zitten. Dat adviseren onderzoekers van de University of Leeds en het University College London. Zij vonden dat het gezondheidsrisico van lang zitten alleen geldt bij mensen die weinig  rusteloos zijn.

Dit blijkt uit hun onderzoek gepubliceerd in het American Journal of Preventice Medicine.

Vrouwen die veel zitten, maar onrustig en beweeglijk zijn, hebben volgens de onderzoekers geen verhoogd risico op overlijden in vergelijking met meer actieve vrouwen. Voor de studie werd gebruik gemaakt van de UK Women’s Cohort Study, een studie onder 35.000 vrouwen tussen de 35 en 69 jaar naar voeding en gezondheid in Groot Brittanië onder vrouwen.

“Hoewel vervolgonderzoek nodig is, leiden deze resultaten wel tot de vraag of ongedurigdheid echt iets negatiefs is”, vertelt onderzoeker Janet Cade. “Onrust wordt vaak in verband gebracht met onbeleefheid en gebrek aan concentratie, maar wellicht zijn simpele kleine bewegingen dus wel goed voor onze gezondheid.”

Het zitten onderbreken
Zelfs volwassenen die de richtlijnen gezond bewegen halen en 8 uur per dag slapen, zitten vaak het grootste gedeelte van de dag. Soms wel 15 uur. De studie borduurt verder op het groeiende bewijs dat zo’n zittende leefstijl slecht is voor je gezondheid. Ook als je buiten werktijd wel veel beweegt.

Eerder onderzoek liet al zien dat pauzes in je ‘zit-tijd’ de gezondheid ten goede komen, maar tot nu toe was niet gekeken naar beweeglijkheid en ongedurigheid tijdens het zitten. Het onderbreken van stil zitten, blijkt ook in deze studie dus weer de sleutel tot succes. Simpele kleine bewegingen tijdens het zitten, geven volgens de onderzoekers al voldoende pauze om een verschil te maken voor je gezondheid.

Bron: Gezondheidsnet.nl