Selecteer een pagina

Stabilisatieperiode na het HCG Dieet

Zoals Dr. Simeons aangeeft duurt het na de laatste dag van de HCG kuur ca. 3 weken voordat uw nieuwe gewicht stabiel is.

Tijdens deze drie weken, vaak de “stabilisatieperiode” genoemd, is het heel belangrijk om de richtlijnen van koolhydraatarme voeding te volgen. Deze periode kunt u zonder problemen, en voor een nog beter resultaat, verlengen tot 6 weken.

Bouw uw voedingspatroon langzaam op. Uw lichaam is niet meer gewend aan veel eten en zal dan ook de eerste dagen genoeg hebben aan ca. 900 kcal. Langzaam kunt u dit verhogen door een extra aardappel, iets meer mager vlees, meer groente, etc. te gebruiken.

Algemene tips tijdens de stabilisatieperiode:
• Drink voldoende water.
• Loop een uur per dag.
• Eet 2 (organische) appels en een (organische) grapefruit per dag.
• Gebruik dagelijks 2 theelepels koudgeperste extra virgin kokosolie.
• Gebruik dagelijks appelazijn (ook te gebruiken in capsulevorm).
• Drink organische groene thee (bijvoorbeeld Wu Long thee) en organische kamille thee.
• Slaap 7 tot 8 uur per nacht.
• Gebruik een goed ontbijt.
• Probeer 6 keer per dag iets te eten. Dit is beter dan 3 grote maaltijden.
• Gebruik probiotica (zit bijvoorbeeld in Yakult, Actimel, etc.).
• Gebruik multi-vitaminen.
• Gebruik vitamine E.
• Gebruik visolie.
• Voeg waar mogelijk hete pepers en/of kaneel toe aan uw eten.
• Eet een salade bij lunch en diner.
• Volg een fruitdag / appeldag als het gewicht van de laatste dieetdag met meer dan een kilo is gestegen. Eet tijdens een fruitdag zes groene appels of 6 sinaasappels (of drie om drie) verdeeld over de dag.

Koolhydraatarme voeding tijdens de Stabilisatieperiode
Koolhydraatarme voeding is gebaseerd op een caloriearme voeding. U kunt weer bijna normaal eten, echter nog wel minder calorieen dan u voor de kuur gewend was.

De principes van een caloriearme voeding
Om lichaamsgewicht te verliezen moeten we geen spieren of water verliezen, maar vet. Dit kan alleen door of minder calorieën te gaan gebruiken, óf door meer calorieën te verbranden. Een combinatie van beiden geeft uiteraard het beste resultaat.
Om optimaal te blijven functioneren en gezond te blijven, moet uw voeding alle voedingsstoffen blijven bevatten die uw lichaam nodig heeft. Uw lichaam heeft eiwitten, vetten en koolhydraten nodig, evenals voldoende vitaminen en mineralen.
Er zijn echter ook voedingsmiddelen die deze stoffen niet of weinig bevatten en erg veel calorieën leveren.
Deze stoffen zijn:
• Suiker en suikerbevattende producten zoals snoep, koek, gebak, drop, frisdranken, limonade, zoet broodbeleg, chocolade en dergelijke.
• Vetten en vetrijke producten zoals boter, margarine, olie, bak en braadproducten, mayonaise, sauzen, room, noten, vette vleeswaren, vette vlees- en vissoorten, noten, gefrituurde producten, snacks en dergelijke.
• Alcohol en producten waar alcohol in verwerkt is.

In een caloriebeperkte voeding proberen we én minder te eten én anders te eten: dus zo weinig mogelijk van de producten die we eigenlijk niet nodig hebben.

In veel gevallen kunnen we gebruik maken van vervangende producten:
• Suiker kan veelal vervangen worden door zoetstoffen en frisdranken zijn vaak ook in een ‘light’ variant te koop.
• Als zoet broodbeleg kan gekozen worden voor halvajam of vers fruit. Echter, hartig beleg heeft de voorkeur.
• Boter en margarine kunnen vervangen worden door halvarine of koudgeperste kokosolie.
• Vette vleeswaren, paté, (smeer)worst, etc. kunnen vervangen worden door magere vleeswaren en vetarme paté (linera).
• Gewone kaas kan vervangen worden door minder vette kaas: i.p.v. 48+ is er ook 20+ en 30+ kaas of edammer kaas.
• De jus kan gemaakt worden met minder boter. Ook kunt u vlees grillen of roosteren.

Tijdens de stabilisatieperiode is het de bedoeling dat ook de hoeveelheid koolhydraten beperkt worden om gewichtstoename te voorkomen. ‘Koolhydraten’ is een verzamelnaam voor zetmeel en suikers.
Dit komt voornamelijk voor in drie groepen voedingsmiddelen:
1. Brood en broodvervangende producten zoals beschuit, crackers, ontbijtkoek, roggebrood, stokbrood, toast, pap, krentenbrood, muesli enz.
2. Aardappelen en aardappelvervangende producten zoals rijst, macaroni, spaghetti, bami, mihoen, peulvruchten, brood enz.
3. Fruit en vruchtensappen.

Een koolhydraatarme voeding wil niet zeggen dat u bovenstaande producten niet meer mag gebruiken, maar wel dat u het gebruik beperkt. Bevat een “normale” voeding 200 – 300 gram koolhydraten per dag, een koolhydraatarme voeding bevat rond de 100 gram koolhydraten per dag.

Tips om de stabilisatieperiode gemakkelijker vol te houden:
• Het is belangrijk dat u geen maaltijden overslaat en zo regelmatig mogelijk over de dag verdeeld gaat eten. Hierdoor zult u minder snel de neiging krijgen om de zogenaamde ‘verkeerde producten’ (een stukje kaas, een koekje, een handje nootjes, etc.) te eten.
• Volkorenprodukten geven sneller een vol gevoel dan de ‘witte’ producten. Bovendien stimuleren deze producten de darmwerking waardoor ze helpen verstopping te voorkomen.
• Bereidingswijzen waarbij weinig of geen boter of olie nodig is: grillen, koken, pocheren, stoven, barbecueën, stomen, magnetronoven, koken met teflonpan, etc.
• Het volume van de maaltijden kunt u vergroten door bijvoorbeeld twee soorten groente te gebruiken i.p.v. één. Ook kunt u extra rauwkost bij de maaltijden eten, bijvoorbeeld in de vorm van tomaat en komkommer op het magere beleg of een salade bij de maaltijd. Er zijn kant-en-klare dressings te koop die geen vet bevatten.
• Als u veel trek heeft kunt u plakjes komkommer, radijs, stukjes bloemkool, reepjes paprika, stengels bleekselderij, tomaatjes, rettich, augurkjes, zilveruitjes en groenten in het zuur gebruiken.
• U moet voldoende drinken; minimaal 1½ liter per dag, omdat de afvalstoffen, die vrijkomen tijdens het vermageren, anders te geconcentreerd in uw lichaam komen. Hoofdpijn kan een gevolg hiervan zijn.

U kunt vrij gebruik maken van de volgende dranken:
• Thee of koffie zonder suiker, eventueel met halfvolle koffiemelk en zoetstof.
• Bronwater, mineraalwater, eventueel op smaak gebracht met citroensap.
• Magere bouillon, zelfgetrokken en ontvet, of van een blokje.
• Light frisdranken.
• Groentensap, tomatensap.

Een matig gebruik van zoetstoffen is toegestaan. Overschrijdt nooit de hoeveelheid die aangegeven staat op de verpakking van deze producten en als algemene regel geldt: hoe minder hoe beter.
Sorbitol en fructose, of dieetproducten waar deze stoffen in verwerkt zijn, zijn minder geschikt voor gebruik in een vermageringsdieet, omdat deze stoffen ook calorieën leveren. Beperk het gebruik hiervan dan ook zoveel mogelijk.

Bij elke Dr. Simeons HCG kuur van EcomMedics ontvangt u alle benodigde informatie voor de stabilisatieperiode, inclusief voorbeelden van een dag tijdens de stabilisatieperiode en uitgebreide uitleg over hoe u heerlijk kunt variëren tijdens de stabilisatieperiode van uw HCG Dieet.