Selecteer een pagina

Volwassenen met overgewicht eten minder vaak dan mensen met een gezond gewicht, maar consumeren nog steeds meer calorieën en zijn minder actief gedurende de dag. Ook eten mensen die blijvend veel zijn afgevallen vaker tussendoortjes dan dikke mensen. Dit blijkt uit Amerikaans onderzoek van de Marywood Universiteit in Pennsylvania.

Meer dan zestig procent van de Amerikanen is obees of heeft overgewicht, maar de relatie tussen het aantal maaltijden die mensen dagelijks nuttigen en het vermogen om gewichtsverlies vast te houden, is tot op heden onduidelijk.

Hoofdonderzoekster Jessica Bachman wilde specifiek weten wat mensen die een significant aantal kilo?s hadden verloren, deden om dit zo te houden.

Studies
Hiervoor volgde zij en haar collega?s een jaar lang 250 mensen en analyseerden ze data die verzameld was in twee grote studies.

Één studie keek naar de eetgewoontes van mensen met een body mass index (bmi), tussen de 25 en 47, wat beschouwd wordt als overgewicht of obees.

De andere studie keek naar volwassen mannen en vrouwen die een normaal lichaamsgewicht hadden, met een BMI tussen de 19 en 24,9. De helft van deze personen was minstens 13,6 kilo afgevallen en meer dan vijf jaar op het nieuwe gewicht gebleven.

Meer tussendoortjes
Gemiddeld nuttigden de personen met normaal gewicht dagelijks drie maaltijden en iets meer dan twee tussendoortjes, terwijl de te dikke participanten drie maaltijden en één tussendoortje aten.
De personen met blijvend gewichtsverlies consumeerden het minst aantal calorieën, zo?n 1800 per dag, vergeleken met de normale gewichtsgroep en de te dikke groep. Die consumeerden respectievelijk 1900 en meer dan 2000 calorieën.

Hongergevoel
Bachman zegt dat snacken misschien helpt om gewichtstoename tegen te gaan, door een heftig hongergevoel af te wenden. ?Vaker eten voorkomt dat je te veel honger krijgt. Als je 10 uur wacht met eten, ga je uiteindelijk veel meer eten,? aldus Bachman.

Fysiek actief
Ze merkte tevens op dat de personen met blijvend gewichtsverlies het meest fysiek actief waren. Ze verbrandden wekelijks ongeveer 3000 calorieën door extra beweging. De participanten met normaal gewicht verbrandden 2000 calorieën met sport en de groep met overgewicht 800 calorieën.

?Het lijkt erop dat fysiek flink actief zijn en vaker eten helpt om gewichtsverlies te behouden,? zegt Bachman. Hieraan voegt ze wel toe dat meer onderzoek nodig is.

Bron: dokterdokter.nl